niedziela, 30 listopada 2014

OS-tan - czyli jak Microsoft pokochał słodkie dziewczęta

Poniższy artykuł zawiera wiele linków prowadzących do zewnętrznych serwisów. Ażeby uprościć sobie ich przeglądanie proponuję, aby hiperłącza otwierać w nowych kartach. Bardzo prosto można tego dokonać przytrzymując klawisz Ctrl podczas otwierania odnośnika (działa w nast. przeglądarkach: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome i Opera).

OS-tan - czyli jak Microsoft pokochał słodkie dziewczęta

Opera-tan - zdecydowanie moja ulubiona
antropomorfizacja przeglądarki.
Czym właściwie jest OS-tan? To mały internetowy fenomen, antropomorfizacja (trudne słowo) systemów operacyjnych z rodziny Windows (z czasem zaczęto także tak nazywać antropomorfizacje innych systemów, programów, marek itp.) w postaci tzw. "moe". OS jest oczywiście skrótem od operating system, a sufiks -tan (たん) jest niepoprawnym zapisem -chan (ちゃん). Przyrostek -chan jest czymś w rodzaju polskiego "kochanie". Używany w stosunku do małych dzieci lub kobiet, z którymi jesteśmy w bliskich stosunkach (np. rodzina). No dobrze... ale czym jest antropomorfizacja, a czym moe?
Każdy zapewne wie (tak myślę), że antropomorfizacja jest to po prostu przypisanie cech ludzkich rzeczom i stworzeniom, które ludźmi nie są. W poszukiwaniu potwierdzenia moich słów, zajrzyjmy do encyklopedii: Antropomorfizacja - przypisywanie cech ludzkich zwierzętom, obiektom nieożywionym lub bóstwom. Zabieg powszechny w literaturze, głównie w bajkach i alegoriach. (Wielka Encyklopedia Oxford, polskie tłumaczenie E.M. Studio, Warszawa 2008, tom I, s. 230). Moe (萌え) natomiast to japońskie słowo, które tłumaczymy jako kiełkowanie, pączkowanie. Określenie to stosuje się, aby nazwać ideał kobiecości - delikatnej, ulotnej, niewinnej oraz zachowanie młodych, dorastających dziewcząt. W przypadku fandomu M&A postać będąca moe jest bardzo trudna do zdefiniowania. Prawdą jest, że każdy fan ma inne preferencje i inne cechy uzna za atrybuty takiej bohaterki (zwykło mówić się, że każdy "Otaku" -zwał jak zwał- ma swoją moe). Niewątpliwie jest to postać, która przyciąga uwagę swoim wyglądem i zachowaniem.

Thunderbird-tan

Wpadka Microsoftu i kanał Kanał Futuba. Jak się zaczęło?

ME-tan
Każdemu zdarzają się wpadki, nawet tym wielkim. Jednakże gigantom tego świata, w przeciwieństwie do nas - zwykłych zjadaczy chleba, potknięcia nie są tak łatwo wybaczane. Windows ME, mimo iż wydany ponad 13 lat temu, nadal wypominany jest Microsoftowi. System ten, a raczej jego nędzna namiastka, to bez wątpienia jedna z największych wpadek w branży informatycznej. Jednak mimo tego edycja Windowsa wydana specjalnie z okazji końca drugiego tysiąclecia (ME - Millennium Edition) znalazła dość duże grono (co prawda niezadowolonych) odbiorców. Użytkownicy Kanału Futuba (japoński odpowiednik 4-Chan) postanowili ulżyć sobie trochę w cierpieniu i poprzez porównanie Windowsa ME do fajtłapowatej i niezorganizowanej dziewczynki, stworzyli pierwszą personifikację systemu zwaną dzisiaj Me-tan bądź Emui-san lub Me-aki. Pomysł, który z początku był tylko dowcipem, przyjął się i w niedługim czasie dzięki zdolnym, anonimowym rysownikom skupionym wokół Kanału Futuba każda wersja systemu Windows dostała swoją OS-tan. Poczynając od Windowsa 1.0. na Windowsie Vista kończąc.

Nanami Madobe

Od felernego systemu po udaną akcję reklamową. Rodzina Madobe.

Microsoft to wbrew pozorom firma bacznie obserwująca to, co na jej temat się mówi i pisze. Mały fenomen internetowy w postaci OS-tan nie mógł przejść niezauważenie. Gigant z Redmond dostrzegł, jaką furorę robią personifikacje ich systemów operacyjnych i, co najważniejsze, uznał iż to dobry pomysł na kampanię reklamową. Tak właśnie powstały pierwsze oficjalne OS-tan, a prekursorem (a właściwie prekursorką) była Nanami Modobe - personifikacja systemu Windows 7.

Nanami Madobe (premiera: 22.10.2009r.)

Błędnie uważana za pierwszą OS-tan stworzoną przez MS, Nanami Madobe bez wątpienia pokazała światu, czym jest OS-tan, a samemu Microsoftowi jak świetne może być to narzędzie do promocji systemu. Jak czytamy tutaj, Nanami to nie projekt samego Microsoftu (którego wykonania notabene nigdy nikomu nie zlecał), a japońskiego artysty/amatora przedstawiającego się jako Wakaba (oficjalna strona artysty). Projekt personifikacji Windowsa 7 trafił po prostu "pod opiekę" giganta z Redmond. Zapewne dużo zamieszania w tej sprawie wniósł "oficjalny" fanpage na Facebook, za który odpowiedzialny jest nie MS, a portal Windows 7 Mania należący do Techno Alliance Corp. Już "pod skrzydłami" Microsoftu Nanami wystąpiła m.in. w reklamie (powyżej), zaśpiewała piosenkę (głosem Nany Mizuki) i doczekała się oficjalnego profilu na Twitterze.

Claudia Madobe (premiera: 2011r.)

Claudia Madobe
Mimo iż nie jest personifikacją systemu operacyjnego, również otrzymała nazwisko Madobe. Oficjalna antropomorfizacja platformy chmurowej Windows Azure służy pomocą wszystkim użytkownikom tejże, występując w komiksach i filmach instruktażowych. Podczas swojego żywota doczekała się brata - Claude Madobe (o którym jednak niewiele wiemy), a Nanami została jej kuzynką. Ciekawostką jest również fakt, że do Claudii możemy bezpośrednio napisać z prośbą o pomoc oraz to, że jako jedyna z rodziny posiada swój naprawdę oficjalny profil na Facebook (jak również konto Twitter).

Yui i Ai Madobe (premiera: 11.10.2012r.)

Dwie ambasadorki Windowsa 8
w Japonii. Od lewej:
Ai (młodsza) i Yui (starsza).

Czy system operacyjny może być słodki? W szczególności nudny, kafelkowy Windows 8? Siostry Yui i Ai udowadniają, że może - i to nawet bardzo. Dwoje dziewcząt (starsza Yui i młodsza Ai) są pierwszymi wykonanymi przez Microsoft antropomorfizacjami systemu. Zapewne nasuwa się Wam pytanie - dlaczego aż dwie? MS nigdy nie podał powodu. Jedna z najbardziej prawdopodobnych teorii głosi, iż Ai to młody, raczkujący Windows RT, który został ujawniony wraz z pełnoprawnym Windowsem 8 reprezentowanym przez starszą Yui.
Co by nie mówić, siostry Yui i Ai okazały się być strzałem w dziesiątkę. Zakrojona na szeroką skalę akcja reklamowa w Japonii spotkała się z naprawdę pozytywnym odzewem. Stojaki reklamowe, pudełka z podobiznami, pendrive'y, maskotki, figurki, tapety itp., itd. Co również ciekawe, imiona sióstr nie zostały dobrane przypadkowo. Tak jak w przypadku imienia Nanami (jap. nana - siedem), tak również Yui oraz Ai posiadają ukryte znaczenia. Przeczytane na głos brzmią podobnie jak zaimki ty i ja. Natomiast nazwisko Madobe oznacza dosłownie "w oknie".

2k-tan (Windows 2000)

Jak tu nie kochać Microsoftu? Bing Girls i rodzina Aizawa.

Bing Girls (premiera: 18.12.2009r.)

Góra (od lewej): Nanako, Nanae, Nanao.
Dół (od lewej): Nana, Nanami.

Chronologicznie jest to pierwsza antropomorfizacja wykonana przez giganta z Redmond. Microsoft postanowił od razu rzucić się na głęboką wodę i zaskoczyć wszystkich prezentując nie jedną, a aż pięć OS-tan: Nanako, Nanae, Nanao, Nanami (nie mylić z Nanami Madobe) i Nanę. Co zaskakujące, informacji o każdej z dziewczyn (będących częścią motywów dla Windows 7) mamy dosyć sporo (a jest to do MS niepodobne - np. nt. Yui i Ai nie wiemy praktycznie nic). Microsoft podał m.in. wzrost, grupy krwi (w Japonii grupa krwi jest odzwierciedleniem charakteru) oraz hobby poszczególnych pań. Ponadto poszczególne OS-tan nie są nieme i przemówiły ludzkim głosem. Po więcej informacji odsyłam pod ten link.

Siostry Aizawa (premiera [Hikaru]: 27.09.2010r.; [reszta sióstr]: 2010r.)

Od lewej: Lei, Aoi, Hikaru i Yuu Aizawa.
Nie tylko w Japonii Microsoft reklamuje się za pomocą OS-tan. Na Taiwanie wtyczkę Silverlight promuje Hikaru Aizawa. Ta zaprezentowana światu 27. września 2010r. antropomorfizacja spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem. Ba! Odzew ze strony użytkowników przekroczył najśmielsze oczekiwania oddziału Microsoftu w Singapurze i w związku z tym Hikaru w niedługim czasie doczekała się aż trzech sióstr, które razem z nią wystąpiły w grze typu visual novel. Tak właśnie - nie żartuję. W czasie świąt Bożego Narodzenia (2010r.) na oficjalnej stronie Microsoft Silverlight Taiwan pojawiła się gra przypominająca trochę japońskie eroge (sic!), ale została ona pozbawiona wszelkich "pikantnych" scen (uff...). Dalej nie wierzycie? Obejrzyjcie więc Let's Play autorstwa Chen Miccu na YouTube.
Z podobizną Hikaru możemy znaleźć prawie wszystko. Mamy szereg tapet, wcześniej wspomnianą grę czy uroczy gadżet na pulpit. Zapaleni fani mogą sobie sprawić nawet podusię. Hikaru Aizawa również dobitnie pokazuje, do jakiej grupy odbiorców kierowana jest ta kampania reklamowa (a niewątpliwe tą grupą są mężczyźni).

Inori Aizawa (premiera: 6.11.2013r.)

Podobnie do Nanami Madobe (Windows 7), oficjalna antropomorfizacja przeglądarki Internet Explorer (dodajmy, iż tylko IE posiada swoją oficjalną antropomorfizację) również nie wyszła spod ręki rysownika pracującego na zlecenie Microsoftu. Autorem tej OS-tan jest Collateral Damage Studios (historia IE-tan z perspektywy twórców), które stworzyło m.in. personifikacje Opery, Firefoxa czy Safari. Microsoft (ponownie oddział na Taiwanie) przygarnął krążącą w Internecie personifikację IE i przy współpracy z jej autorami oraz CACANi Animation Studios stworzył dwuminutowy filmik (powyżej) na potrzeby festiwalu Anime Festival Asia 2013, gdzie za jego pomocą zaprezentował światu, już wtedy oficjalnie, Inori Aizawę - kuzynkę Hikaru.
Inori Aizawa to bez wątpienia najbardziej popularna, lubiana i udana OS-tan Microsoftu. Nie dziwne jest więc to, że ten bardzo o nią dba. Inori posiada swój oficjalny fanpage na Facebook, oficjalne konto TwitterOneDrive (na którym znajdziecie m.in tapety, motywy i fanowskie grafiki) oficjalny adres e-mail oraz własną stronę internetową (której pełną zawartość wyświetlić można tylko za pomocą przeglądarki Internet Explorer - w przeciwnym wypadku spowodujemy tylko, iż Inori będzie... smutna). Microsoft również udostępnia wiele ciekawych informacji nt. Inori (wszystko znajdziecie na oficjalnym fanpage), m.in. biografię:

When I was younger, I used to be a clumsy, slow and awkward girl.

However, just like the story of ugly duckling, people told me that I have really matured and changed over the years. I feel confident in my abilities now, and I'm eager to show you what I can do.

Why don't you get to know me a little better?

Urocze, prawda?

Windows 98-tan

Oficjalny oficjalnemu nierówny. Która OS-tan jest kanoniczna?

Przeróbka od fana, jakich pełno w Internecie?
Nie - oficjalna tapeta prosto od Microsoftu.
Oficjalny oficjalnemu nierówny - o co chodzi? Już spieszę z odpowiedzią. W przypadku fenomenu OS-tan mówimy o dwóch rodzajach "oficjalności". Pierwszy to ten zaprezentowany powyżej - Windows 7, 8, IE, Bing, Windows Azure i wtyczka Silverlight - to właśnie oprogramowanie, które promują oficjalne, stworzone bądź zaaprobowane przez Microsoft, antropomorfizacje. Drugi typ "oficjalności" (w j. polskim lepsze w tym wypadku byłoby słowo "kanoniczność") to przypadek, kiedy dana OS-tan zostanie zaakceptowana przez społeczność skupioną głównie wokół Kanału Futuba za "oficjalną" antropomorfizację danego systemu. I tak np. Windows XP-tan należy do kanonu, a wszystkie projekty postaci odbiegające od "oficjalnego" są wówczas niekanoniczne.

Windows 95-tan

Wielkość biustu, a ilość pamięci RAM i inne teorie. Japończycy to dziwni ludzie.

Saseko
Przeglądając czeluści Internetu w poszukiwaniu materiałów do tego artykułu stwierdziłem jedno: OS-tan to nie tylko słodkie personifikacje systemów operacyjnych. Ludzie skupieni wokół tego fenomenu nadali swoim dziełom osobowość i historię. Narosła wokół nich niezliczona ilość mitów, legend i teorii. OS-tany mają własne drzewo genealogiczne oraz swój wszechświat, podzielone są na gatunki i klasy (jak w jakimś RPG - gatunek hardware, klasa mikrokomputer), rodzą się i umierają oraz prowadzą między sobą wojny. Powstają liczne mangi, opowiadania, a nawet i pełnoprawne serie anime. Fenomen ten zachowuje się jak żywy organizm i świat OS-tan zmienia się jak w kalejdoskopie. Jeśli informacje nt. danej antropomorfizacji są względnie stałe, tak już różnorakie domysły (których z każdym nowym opowiadaniem, z każdą nową mangą przybywa) takimi nie są. Ja dokładniej opracuję jedną z popularniejszych teorii, budzącą nie małe emocje...
Moseko
Xp-tan needs more RAM! - czyli jedna z teorii nierozerwalnie połączona z XP-tan (zwanej również Saseko) głosząca, iż im większe zapotrzebowanie danego systemu na pamięć operacyjną, tym większy apetyt ma reprezentująca go OS-tan i przysłowiowo "idzie w cycki". O co chodzi? Pomysł ten zrodził się najprawdopodobniej wraz z antropomorfizacją systemu Windows 2000 Professional i Windows XP Professional (są to chronologicznie jedne ze starszych OS-tan systemów od Kanału Futuba). Biust obu w/w pań jest bezpośrednim odzwierciedleniem dość wysokiego zapotrzebowania na pamięć RAM. Ponadto Saseko pokazywana jest często wraz z miseczką pełną ryżu, na której widnieje właśnie napis RAM. Natomiast większość wersji Moseko, czyli niekanonicznej antropomorfizacji Windows Media Center (do tej pory nikt nie dogadał się w sprawie "oficjalnego wzoru"), łączy... lekka nadwaga. Cóż - Windows Media Center był w końcu deczko "cięższy" (miał większe wymagania sprzętowe)...
Dlaczego właściwie mówimy w tym przypadku o teorii? Sporej części rysowników spodobał się pomysł z wielkością biustu odzwierciedlającą zapotrzebowanie na pamięć RAM i w tym duchu zaczęli tworzyć własne antropomorfizacje. Jednakże nie wszystkie te projekty zostały okrzyknięte oficjalnymi, a i pojęcie wielkości biustu jest bardzo względne... W każdym razie, kolokwialnie rzecz ujmując, zrobił się jeden wielki "bajzel". Stanęło na tym, iż tylko w przypadku kilku systemów możemy być pewni "intencji autora" - reszta to tylko domysły.
Oczywiście trzeba zaznaczyć, iż wszystkie teorie funkcjonują tylko wobec OS-tan stworzonych przez niezależnych rysowników, głównie wobec systemów rodziny Windows. Nanami Madobe jest więc ostatnim OS-tan, której ta zależność dotyczy (przypomnijmy, iż tylko została ona przez MS przygarnięta). W przypadku Windows 7-tan wspomniane już wyżej "intencje autora" były jasne, a że Windows 7 to system bardzo dobrze zoptymalizowany... Fakt ten znajduje odzwierciedlenie w wielkości biustu Nanami.
Wniosek na koniec? Owszem, jest - nigdy w życiu nie rozpisałem się tak obszernie nt. kobiecego biustu, jak tutaj...

Windows 95-kun

Męskie oblicze fenomenu OS-tan - OS-kun

Babcia i dziadek współczesnych systemów operacyjnych.
Windows 3.1-tan i Windows-3.1-kun.
Fenomen OS-tan ma również, choć trochę odsunięte w cień, swoje męskie oblicze. Kilka programów, wirusów komputerowych i stron, jak również większość edycji Windowsa otrzymało swoją męską antropomorfizację (w większości "kanoniczną") zwaną OS-kun właśnie. Sufiks -kun (君), który widnieje przy skrócie OS, stosowany jest najczęściej przez osoby wyższego statusu w odniesieniu do osób statusu niższego, przez mężczyzn o podobnym wieku i statusie w odniesieniu do siebie nawzajem, a także przez wszystkich w odniesieniu do chłopców. Może być również użyty przez kobiety w odniesieniu do mężczyzn, z którymi są emocjonalnie związane (Wikipedia: Japońskie tytuły grzecznościowe).
Męskie antropomorfizacje w świecie OS-tan grają najczęściej drugoplanowe role braci, mężów i partnerów. Mimo tego, projekty postaci OS-kun są bardzo zróżnicowane. Znajdziemy małych chłopców, jak np. Windows XP Home-kun, jak również starców w postaci chociażby Windows 3.1-kun. Potężnie zbudowani mężczyźni (XP-kun) kontrastują z typowymi cherlakami (MACOSX-kun).
Społeczność skupiona wokół fenomenu nadała OS-kun również (podobnie jak w przypadku damskich odpowiedników) szereg różnorakich cech czy też stworzyła im urywki życiorysu. Dowiadujemy się np., że XP-kun, zwany też Saseto (XP Professional) to miły, otwarty i opanowany chłopak oraz dobry brat dla swoich sióstr, a 2k-tan (OS-tan Windowsa 2000 Professional)... Podkochuje się w nim. Jednak czy ten odwzajemnia to uczucie - to już nie jest powiedziane.

Dlaczego nie ma takich w Polsce? T.T

Warto odwiedzić

Największym, najbardziej rzetelnym i najprawdopodobniej jedynym miejscem skupiającym praktycznie całą wiedzę na temat fenomenu OS-tan jest ostan-collections.net (wskazana dobra znajomość j. angielskiego). Głównie na podstawie tej strony opracowałem powyższy tekst i gwarantuję, iż nie ma lepszej jeśli chcecie "wgryźć się w temat". Ponadto zachęcam do zaglądania tutaj - tekst ten będzie stale poprawiany oraz uzupełniany o nowe informacje i linki do przyszłych artykułów mojego autorstwa. Jak już powiedziałem wcześniej, fenomen OS-tan zmienia się jak w kalejdoskopie. Powstają nowe systemy, a co za tym idzie również ich antropomorfizacje. Microsoft dosłownie chwilę temu zapowiedział nową edycję swojego Windowsa, także jest i będzie o czym pisać.

Koniec! Napisane! Oddaję Wam zdecydowanie najobszerniejszy tekst, jaki opublikowałem do tej pory na tym blogu. Jak znam życie, pewnie i tak coś mi umknęło (a to przecinek, a to link nie działa - dajcie mi znać ;)). Myślę jednak, że generalnie się udało.

Pozdrawiam Was serdecznie!
Tsukuru

Bibliografia


Tekst ten po raz pierwszy pojawił się na moim poprzednim blogu - Demo...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz